Крітерії оцінювання



МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
№329 від 13 квітня 2011 року
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
11 травня 2011 р.
за №566/19304
Про затвердження Критеріїв
оцінювання навчальних досягнень учнів
(вихованців) у системі загальної середньої освіти
Відповідно до статті 34 Закону України "Про загальну середню освіту", постанови Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 №778 "Про затвердження Положення про загальноосвітній навчальний заклад" та з метою додержання державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів наказую:
1. Затвердити Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, що додаються.
2. Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти (Єресько О.В.):
2.1. Подати цей наказ на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
2.2. До 01.08.2011 розробити вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) з предметів інваріантної складової навчального плану.
3. Розмістити цей наказ на офіційному веб-сайті Міністерства та на освітньому порталі "Єдине освітнє інформаційне вікно України".
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Б.М.Жебровського.
Міністр       Д.В.Табачник
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти і науки,
молоді та спорту України
13.04.2011 №329
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
11 травня 2011 р. за №566/19304
КРИТЕРІЇ
оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти
1. Ці Критерії визначають загальні підходи до визначення рівня навчальних досягнень учнів (вихованців) (далі - учні) у системі загальної середньої освіти та встановлюють відповідність між вимогами до знань, умінь і навичок учнів та показником оцінки в балах відповідно до рівнів навчальних досягнень.
2. Ці Критерії реалізуються в нормах чотирьох рівнів досягнень: початковий, середній, достатній, високий (додатки 1 та 2).
Перший рівень - початковий. Відповідь учня (учениці) фрагментарна, характеризується початковими уявленнями про предмет вивчення.
Другий рівень - середній. Учень (учениця) відтворює основний навчальний матеріал, виконує завдання за зразком, володіє елементарними вміннями навчальної діяльності.
Третій рівень - достатній. Учень (учениця) знає істотні ознаки понять, явищ, зв'язки між ними, вміє пояснити основні закономірності, а також самостійно застосовує знання в стандартних ситуаціях, володіє розумовими операціями (аналізом, абстрагуванням, узагальненням тощо), вміє робити висновки, виправляти допущені помилки. Відповідь учня (учениці) правильна, логічна, обґрунтована, хоча у ній бракує власних суджень.
Четвертий рівень - високий. Знання учня (учениці) є глибокими, міцними, системними; учень (учениця) вміє застосовувати їх для виконання творчих завдань, його (її) навчальна діяльність позначена вмінням самостійно оцінювати різноманітні ситуації, явища, факти, виявляти і відстоювати особисту позицію.
Кожний наступний рівень вимог вбирає в себе вимоги до попереднього, а також додає нові.
3. За цими Критеріями оцінювання здійснюється у процесі повсякденного вивчення результатів навчальної роботи учнів на уроках і вдома, а також за результатами перевірки навчальних досягнень учнів: усної, зокрема індивідуальне, групове та фронтальне опитування; письмової, зокрема самостійні та контрольні роботи, тестування; графічної, зокрема робота з діаграмами, графіками, схемами, контурними картами; практичної, зокрема виконання різних видів експериментальних досліджень та навчальних проектів, робота з біологічними об'єктами, виготовлення виробів.
При визначенні рівня навчальних досягнень учнів враховуються:
характеристики відповіді: правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність;
якість знань;
сформованість загальнонавчальних та предметних умінь і навичок;
рівень володіння розумовими операціями: вміння аналізувати, синтезувати, порівнювати, класифікувати, узагальнювати, робити висновки тощо;
вміння виявляти проблеми та розв'язувати їх, формулювати гіпотези;
самостійність оцінних суджень.
4. Обов'язковому оцінюванню підлягають навчальні досягнення учнів з предметів інваріантної складової навчального плану закладу.
У першому класі дається словесна характеристика знань, умінь і навичок учнів. У наступних класах оцінювання здійснюється за 12-бальною системою (шкалою) і його результати позначаються цифрами від 1 до 12. За рішенням педагогічної ради навчального закладу може надаватися словесна характеристика знань, умінь і навичок учнів другого класу.
У випадку невідповідності рівня навчальних досягнень учня (учениці) цим Критеріям позначається "не атестований".
Особливості оцінювання навчальних досягнень дітей з особливими освітніми потребами здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства.
5. Заклад може використовувати інші системи оцінювання навчальних досягнень учнів за погодженням з місцевими органами управління освітою. При цьому оцінки з навчальних предметів за семестри, рік, результати державної підсумкової атестації переводяться у бали відповідно до цих Критеріїв.
До інших систем оцінювання може відноситися рейтингова система, яка сприяє формуванню ключових компетентностей і створює можливості для:
підвищення мотивації учнів до самонавчання та самооцінювання;
розширення можливості в індивідуальній підготовленості учнів на кожному етапі навчального процесу;
підвищення об'єктивності оцінювання не лише протягом навчального року, а й за весь період навчання;
градації значущості балів, які отримують учні за виконання різних видів робіт (самостійна робота, підсумкова робота, творча робота, олімпіади, виставки, конкурси творчих робіт, науково-дослідні й художні проекти, діяльність в органах учнівського самоврядування, у соціально-корисних проектах тощо).
З метою оцінювання індивідуальних досягнень учнів може бути використаний метод оцінювання портфоліо.
Портфоліо - це накопичувальна система оцінювання, що передбачає формування уміння учнів ставити цілі, планувати і організовувати власну навчальну діяльність; накопичення різних видів робіт, які засвідчують рух в індивідуальному розвитку; активну участь в інтеграції кількісних і якісних оцінок; підвищення ролі самооцінки.
Таке оцінювання передбачає визначення критеріїв для включення учнівських напрацювань до портфоліо; форми подання матеріалу; спланованість оцінного процесу; елементи самооцінки з боку учня тощо.
Впровадження рейтингової системи оцінювання та методу оцінювання - портфоліо здійснюється з урахуванням рекомендацій МОНмолодьспорту.

Додаток 2 

                                      до Критеріїв оцінювання 

                                      навчальних досягнень учнів 

                                      (вихованців) у системі 

                                      загальної середньої освіти 

 



                             КРИТЕРІЇ 

              оцінювання навчальних досягнень учнів 

                     основної й старшої школи 

 



------------------------------------------------------------------
|Рівні навчальних|Бали|  Вимоги до знань, умінь і навичок учнів  |
|    досягнень   |    |                                          |
|----------------+----+------------------------------------------|
|  I. Початковий |  1 |Учні розрізняють об'єкти вивчення         |
|                |----+------------------------------------------|
|                |  2 |Учні відтворюють незначну частину         |
|                |    |навчального матеріалу, мають нечіткі      |
|                |    |уявлення про об'єкт вивчення              |
|                |----+------------------------------------------|
|                |  3 |Учні відтворюють частину навчального      |
|                |    |матеріалу; з допомогою вчителя виконують  |
|                |    |елементарні завдання                      |
|----------------+----+------------------------------------------|
|  II. Середній  |  4 |Учні з допомогою вчителя відтворюють      |
|                |    |основний навчальний матеріал, можуть      |
|                |    |повторити за зразком певну операцію, дію  |
|                |----+------------------------------------------|
|                |  5 |Учні відтворюють основний навчальний      |
|                |    |матеріал, здатні з помилками й            |
|                |    |неточностями дати визначення понять,      |
|                |    |сформулювати правило                      |
|                |----+------------------------------------------|
|                |  6 |Учні виявляють знання й розуміння основних|
|                |    |положень навчального матеріалу. Відповіді |
|                |    |їх правильні, але недостатньо осмислені.  |
|                |    |Вміють застосовувати знання при виконанні |
|                |    |завдань за зразком                        |
|----------------+----+------------------------------------------|
| III. Достатній |  7 |Учні правильно відтворюють навчальний     |
|                |    |матеріал, знають основоположні теорії і   |
|                |    |факти, вміють наводити окремі власні      |
|                |    |приклади на підтвердження певних думок,   |
|                |    |частково контролюють власні навчальні дії |
|                |----+------------------------------------------|
|                |  8 |Знання учнів є достатніми. Учні           |
|                |    |застосовують вивчений матеріал у          |
|                |    |стандартних ситуаціях, намагаються        |
|                |    |аналізувати, встановлювати найсуттєвіші   |
|                |    |зв'язки і залежність між явищами, фактами,|
|                |    |робити висновки, загалом контролюють      |
|                |    |власну діяльність. Відповіді їх логічні,  |
|                |    |хоч і мають неточності                    |
|                |----+------------------------------------------|
|                |  9 |Учні добре володіють вивченим матеріалом, |
|                |    |застосовують знання в стандартних         |
|                |    |ситуаціях, уміють аналізувати й           |
|                |    |систематизувати інформацію, використовують|
|                |    |загальновідомі докази із самостійною і    |
|                |    |правильною аргументацією                  |
|----------------+----+------------------------------------------|
|  IV. Високий   | 10 |Учні мають повні, глибокі знання, здатні  |
|                |    |використовувати їх у практичній           |
|                |    |діяльності, робити висновки, узагальнення |
|                |----+------------------------------------------|
|                | 11 |Учні мають гнучкі знання в межах вимог    |
|                |    |навчальних програм, аргументовано         |
|                |    |використовують їх у різних ситуаціях,     |
|                |    |уміють знаходити інформацію та            |
|                |    |аналізувати її, ставити і розв'язувати    |
|                |    |проблеми                                  |
|                |----+------------------------------------------|
|                | 12 |Учні мають системні, міцні знання в обсязі|
|                |    |та в межах вимог навчальних програм,      |
|                |    |усвідомлено використовують їх у           |
|                |    |стандартних та нестандартних ситуаціях.   |
|                |    |Уміють самостійно аналізувати, оцінювати, |
|                |    |узагальнювати опанований матеріал,        |
|                |    |самостійно користуватися джерелами        |
|                |    |інформації, приймати рішення              |
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Немає коментарів:

Дописати коментар