Сучасні підходи до організації здоров'язбережувального процесу на уроках і позаурочний час




















Тема закладу: Сучасні підходи до організації здоров'язбережу-вального процесу на уроках і позаурочний час
Інтенсифікація сучасного суспільства висуває нові вимоги до людини та її здоров’я. Зростає значущість і цінність здорового способу життя особистості в контексті формування культури здоров’я всієї нації.
Результати медичних та соціологічних досліджень останніх років засвідчують стійку тенденцію до погіршення стану здоров’я дітей.
Серед причин, що зумовлюють таку ситуацію, є: несприятливі соціально-економічні, побутові умови; відсутність належних умов для активної рухової діяльності особистості як у сім’ї, так і в навчальному закладі; незбалансоване харчування, формалізований підхід до загартування; порушення норм фізичної та розумової працездатності; недотримання санітарно-гігієнічного, повітряного, світлового режимів організації життя дитини.
Однією з першопричин такого становища є протиріччя між потребами дітей та виховними засобами, що використовуються в педагогічному процесі. Для усунення цього протиріччя в педагогіці створюється новий напрям – здоров’язбережувальна освіта, в основу якої покладено ідею пріоритетності здоров’я суб’єктів педагогічного процесу як стержневого компонента особистості, що дозволяє забезпечити оптимальну життєдіяльність педагога та учнів. Здоров’я, як основа життєдіяльності людини, становить складний та багаторівневий феномен, що охоплює фізіологічний, психологічний, соціальний та педагогічний компоненти. Останній розуміємо як формування здорового способу життя особистості з дитинства. Одним із напрямів вирішення цієї проблеми є створення здоров’язбережувального простору в шкільному навчальному закладі.
Завдання школи сьогодні–зберігати, зміцнюватити здоров'я учнів, сформувати в них відповідальне ставлення до власного життя.
Здоров’язбережувальний процес– це сукупність наукових знань, засобів, методів і прийомів, що дозволяють оцінити функціональні та психофізіологічні параметри здоров’я індивіда; на основі оцінки параметрів здоров’я підібрати адекватне навантаження, що дозволяє підвищити функціональні можливості організму з метою переходу його на новий рівень функціонування для збереження і зміцнення творчого потенціалу, підвищення рівня працездатності і соціальної активності.
За Національною програмою «Діти України» визначено чотири аспекти здоров’я:

Критерії аспектів:
- фізична складова- прагнення фізичної досконалості, ставлення до власного здоров’я як до найвищої соціальної цінності, загальна фізична працездатність, загартованість організму, дотримання раціонального режиму дня, виконання вимог особистої гігієни, правильне харчування;
-психічна складова (психологічний комфорт) – відповідність пізнавальної діяльності календарному віку, розвиненість довільних психічних процесів, адекватна самооцінка, відсутність акцентуацій характеру та шкідливих звичок;
-духовна складова – узгодженість загальнолюдських та національних морально-духовних цінностей, наявність позитивного ідеалу, працелюбність, почуття прекрасного в житті, у природі, мистецтві;
- соціальна складова (соціальний добробут) - сформована громадянська відповідальність за наслідки нездорового способу життя, соціально орієнтована комунікативність, доброзичливість у ставленні до людини, здатність до само актуалізації, саморегуляції, самовиховання.

Мета роботи нашого навчального закладу щодо організації здоров'язбережувального процесу на уроках і позаурочний час:

  1. Наповнити життя дитини змістом, зберегти здоров'я, сформувати здоров'язбережувальну компетентність учнів (здатність зберігати фізичне, соціальне, психічне й духовне здоров'я - своє та інших людей).
Основні компоненти діяльності:
-формувати ціннісно-орієнтовані установки на здоров'я, здоров'язбереження та здоров'явідтворення;
-формувати систему наукових і практичних знань, умінь і навичок поведінки у повсякденній діяльності;
-розвивати знання про здоровий спосіб життя;
-сприяти гуманістичним засадам і правилам поведінки в природному середовищі, мікро- і макросоціумі;
-формувати досвід взаємовідносин особистості та суспільства;
-вдосконалювати навички і вміння щодо особистої гігієни, дотримання режиму дня, режиму харчування, попередження шкідливих звичок, функціональних порушень та захворювань тощо;
-підвищувати рухову активність, працездатність;
-забезпечувати високі адаптивні можливості.

  1. Сформувати системну послідовність залучення кожного педагога до здоров'язбережувальних освітніх технологій:
Основні компоненти діяльності:
-усвідомлення проблеми негативного впливу закладу освіти на здоров'я дітей та необхідності її негайного ліквідування;
-оволодіння необхідними здоров'язбережувальними освітніми технологіями (набуття компетенцій);
-реалізація отриманої підготовки на практиці,взаємодії з фахівцями, вихованцями та їхніми батьками.

Планування здоров’язбережувального процесу у школі проводиться за напрямками:
- розробка та затвердження здоров’язбережувальної концепції,
-визначення стратегічних цілей та завдань,
-здійснення діагностики та моніторинґу стану здоров’я дітей (особлива увага приділяється визначенню чітких критеріїв та показників),
-залучення дітей до основ здорового способу життя,
-підвищення професійної компетентності педагогічного колективу в контексті здоров’язбережувальної діяльності,
-змістовна взаємодія всіх суб’єктів педагогічного процесу (адміністрація, вчителі, психолог, медична сестра, діти, батьки), визначення обов’язків та відповідальності в реалізації програмних цілей.

Принципи роботи педагогічного колективу.
Структурно-змістовна модель:
1. 1.Спецкурси: "Шкільна адаптація" (1, 5, 10 кл.), "Культура життєвого самовизначення" (9-11 класи), "Корисні та шкідливі звички" (2-4 класи)
1.2. Гуртки: "Пластика руху", хореографічний, ораторське мистецтво, туристсько-краєзнавчий
1.3. Спортивні секції: волейбол, баскетбол, тхеквондо, шахи, стрітворкаут
2.1. Проведення ранкової гімнастики
2.2.Проведення рухливих ігор на перервах
2.3.Дискотека - активна форма відпочинку
3. Робота творчих груп: "Пізнай себе", "Азбука здоров'я", авторські методичні посібники "Фізкультхвилинки на уроках" (1-7 кл), "Хвилинки психологічного розвантаження".
4. Університет для батьків: портрет сім'ї, сімейний туризм, спортивні змагання "Тато, мама, я - спортивна сім'я", спільні походи
5. Учнівське самоврядування: штаб "Олімп", Рада профілактики шкідливих звичок, загін "Милосердя", робоча група конкурсу "Клас моєї мрії"

Структурно-організаційна модель
Практика показує, що процес формування свідомого ставлення до власного здоров'я визначається не хаотичністю методів, а системною роботою за всіма напрямками; потребує обов'язкового поєднання інформаційного й мотиваційного компонентів із практичною діяльностю.
В школі створено навчально-виховний комплекс «Відродження», який об’єднує і координує діяльність педагогічного та учнівського колективів за всіма напрямками становлення особистості, в тому числі і в формуванні здорового способу життя.
Розглянемо лише одну з ланок цього комплексу-центр ОБЖ. Центр був створений у 2006 році.


Основою центру є зал ОБЖ. Девіз залу: «Життя людини – найвища цінність»
У раду залу увійшли учні, активні пропагандисти здорового способу життя та захисту довкілля. Розроблена тематика стендів щодо вимог ОБЖ.
Тренінговий кабінет та кабінет основ здоров’я оздоблені методичною та дидактичною літературою, розроблено презентації за предметними темами, кабінет основ здоров’я обладнаний масажерами.

Для нашої школи процес створення здоров’язбережуючого простору починається з творчості вчителя. Вчителем Левашенко О.С. розроблено цикл лекцій за темами: «Інфекційні хвороби», «Перша домедична допомога при пошкодженнях різного характеру». Вчителі Маменко Ю.В., Завізіон О.В., Вергун С.А., Галушко І.О., Іванова В.М. проводять уроки основ здоров’я за тренінговою системою, вчитель Вергун С.А. створила збірку фізхвилинок та працює над темою: «Вправи для емоційного та фізичного розвантаження учнів під час уроків». Вчитель Бачуріна О.А. веде тренінги за програмою «Профілактика ризикової поведінки на засадах розвитку життєвих навичок» за проектом «Школа проти СНІДу». Вчителі Донець Л.П., Старина В.П. систематично проводять родинні свята “Тато, мама, я-спортивна сім’я», «Козацькі забави», «Шануй батька та неньку, буде тобі скрізь гладенько». Вчитель Гаврилова Н.А. практикує музичні уроки здоров’я. Вчитель Єфремова О.С. проводить конкурс знавців олімпійського руху. На уроках вчителі застосовують такі форми роботи як спортивні години, хвилинки релаксації, психотренінги, гімнастика для очей, руханки з караоке.
Шкільною дитячою організацією «Веселий вулик» проводиться гра-подорож «Дороги моєї Батьківщини», серед яких є дорога здоров’я та дорога спорту.


Співпраця закладу освіти:

- з Кіровським районним центром соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді: відеолекторії, профілактичні та правові бесіди;
- з Управлінням-службою у справах дітей Кіровської районної у м.Дніпропетровську ради: тижні здоров'я, профілактики скоєння правопорушень, правових знань, виїзні засідання, рейди "Компьютер", "Діти вулиці";
- з Товариством сприяння обороні України: зустрічі з ветеранами Збройних сил України, Великої Вітчизняної війни, військово-спортивні змагання, місячники героїко-патріотичного виховання, тижні Слави;
- з обласним екологічним центром: акції "Брати наші менші", "Захисти і збережи";
- з театром МНС;
- з ліцеєм з посиленою військово-спортивною підготовкою: спільні Дні здоров'я, товариські зустрічі спортивних команд школи та ліцею;
- зі спортивними школами міста № 1, 5, 9: участь у відкритих днях, робота секцій на базі школи, показові виступи вихованців шкіл;
- з компаніями "Prokter&Gamble", "Вітамін": лекції, практичні заняття, презентація товарів особистої гігієни.

Наші перемоги:
Команда «Шанс» - лауреати обласного етапу всеукраїнського конкурсу «Молодь обирає здоров’я»
Команда «Серце планети» - ІІ місце на обласному екологічному фестивалі «Екотворчість» 
Команда юних пожежних «Екстрим» - лауреати міського фестивалю дружин юних пожежних
Команда «Джура» - переможці районного конкурсу «Від покоління до покоління - минуле, теперішнє, майбутнє» (патріотично-спортивний напрямок) 
Районний конкурс «Козацький гарт» ІІ місце

Проекти, які були представлені у міському дитячому парламенті, спрямовані на здоров’язбереження мололді:
«Streetworkout» - спортивний
«Freand’s&dance» – танцювальний

Немає коментарів:

Дописати коментар