Метод проектів як засіб формування інформаційної компетентності учня

В даний час одним із пріоритетів розвитку освіти є впровадження сучасних інформаційно-телекомунікаційних технологій, які забезпечують подальше вдосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти, підготовку учнів до життєдіяльності в інформаційному суспільстві.

Інформаційна компетентність — це інтегративне утворення особистості, яке віддзеркалює її здатність до визначення інформаційної потреби, пошуку інформації та ефективної роботи з нею у всіх її формах та представленнях – як в традиційній, друкованій формі, так і в електронній формі; здатності щодо роботи з комп’ютерною технікою та телекомунікаційними технологіями, та здатності щодо застосування їх у професійній діяльності та повсякденному житті. Інформаційна компетентність є сукупністю трьох компонент: інформаційна компонента (здатність ефективної роботи з інформацією у всіх формах її представлення); комп’ютерна або комп’ютерно-технологічна компонента (що визначає уміння та навички щодо роботи з сучасними комп’ютерними засобами та програмним забезпеченням); компонента застосовності (яка визначає здатність застосовувати сучасні засоби інформаційних та комп’ютерних технологій до роботи з інформацією та розв’язання різноманітних задач).

         Інформаційна компетентність  передбачає вміння учнів працювати з джерелами інформації:
-         критично аналізувати й оцінювати джерела інформації;
-         користуватись довідковою літературою, інтернетом тощо для самостійного
-         пошуку інформації;
-         самостійно інтерпретувати зміст джерел та відбиті в них факти, явища, події;
-         оцінювати, порівнювати, пояснювати факти і явища дійсності на основі інформації, отриманої з різних джерел знань;
-         розрізняти інші погляди, визнавати та сприймати цю різноманітність.
Для формування інформаційної компетентності вчителі вчать учнів працювати самостійно з підручником, користуватися різноманітною довідковою літературою; працювати з графіками, схемами, таблицями, картинами; складати план, тези виступів, доповідей, статей.
Крім цих традиційних форм роботи для розвитку інформаційної компетентності учня я пропоную використовувати метод проектів.
Проект – це метод навчання. Він може застосовуватись як на уроках, так і в позакласній роботі, орієнтований на досягнення цілей самих учнів, тому неповторний; формує значну кількість навчальних і життєвих компетентностей, тому є ефективним; формує досвід, тому незамінний.
Проектне навчання має безліч варіантів:
1) за тривалістю роботи над задачею (від одного уроку до місяця, семестру);
2) за формами організації (індивідуальна або групова робота);
3) за формами представлення результатів роботи (письмовий або усний звіт, презентація, захист).
До переваг цього методу слід віднести:
-         його широку доступність;
-         набуття навичок роботи на комп’ютері та в мережі Інтернет;
-         представлення навчального матеріалу в досить яскравому вигляді;
-         формування в учнів навичок самостійної роботи з пошуку інформації, її обробки та сприйняття;
-         індивідуалізацію роботи з учнями;
-         можливість здійснення індивідуального підходу, більш глибокої диференціації навчання учнів;
-         можливість використання розроблених проектів у подальшій діяльності педагогів;
-         самостійне вирішення педагогами місця та можливостей використання розроблених проектів у навчальному процесі.
Метод проектів як педагогічна технологія – це технологія, яка включає в себе сукупність дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих за самою своєю суттю.
Проект - це форма організації навчального процесу. Проектна діяльність може стати альтернативою класно-урочного навчання. А майбутнє за балансом альтернатив.

 

Що передбачає робота над проектом:

Обирається тема проекту.
Визначається ключове та тематичні питання.
Визначаються дидактичні та методичні цілі проекту.
Учні розподіляються за групами, визначаються теми самостійних досліджень.
Обговорюються форми представлення результатів робіт.
Учні обговорюють план роботи над темою, розподіляють завдання.
Вчитель рекомендує учням інформаційні ресурси для роботи над темою.
Самостійна робота груп над проектом.
Представлення результатів роботи групами та оцінювання.


Пропозиції:
Впроваджувати в роботі вчителів та учнів проектні технології.



Немає коментарів:

Дописати коментар