МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
№329 від 13 квітня 2011 року
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
11 травня 2011 р.
за №566/19304
в Міністерстві юстиції України
11 травня 2011 р.
за №566/19304
Про затвердження Критеріїв
оцінювання навчальних досягнень учнів
(вихованців) у системі загальної середньої освіти
оцінювання навчальних досягнень учнів
(вихованців) у системі загальної середньої освіти
Відповідно до
статті 34 Закону України "Про
загальну середню освіту", постанови Кабінету Міністрів України
від 27.08.2010 №778 "Про затвердження Положення
про загальноосвітній навчальний заклад" та з метою додержання державних
вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів наказую:
1. Затвердити
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної
середньої освіти, що додаються.
2. Департаменту
загальної середньої та дошкільної освіти (Єресько О.В.):
2.1. Подати цей
наказ на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому
порядку.
2.2. До 01.08.2011
розробити вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) з
предметів інваріантної складової навчального плану.
3. Розмістити цей
наказ на офіційному веб-сайті Міністерства та на освітньому порталі "Єдине
освітнє інформаційне вікно України".
4. Цей наказ
набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за
виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Б.М.Жебровського.
Міністр
Д.В.Табачник
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти і науки,
молоді та спорту України
13.04.2011 №329
Наказ Міністерства освіти і науки,
молоді та спорту України
13.04.2011 №329
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
11 травня 2011 р. за №566/19304
в Міністерстві юстиції України
11 травня 2011 р. за №566/19304
КРИТЕРІЇ
оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти
оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти
1. Ці Критерії
визначають загальні підходи до визначення рівня навчальних досягнень учнів
(вихованців) (далі - учні) у системі загальної середньої освіти та встановлюють
відповідність між вимогами до знань, умінь і навичок учнів та показником оцінки
в балах відповідно до рівнів навчальних досягнень.
2. Ці Критерії
реалізуються в нормах чотирьох рівнів досягнень: початковий, середній,
достатній, високий (додатки 1 та 2).
Перший рівень -
початковий. Відповідь учня (учениці) фрагментарна, характеризується початковими
уявленнями про предмет вивчення.
Другий рівень -
середній. Учень (учениця) відтворює основний навчальний матеріал, виконує
завдання за зразком, володіє елементарними вміннями навчальної діяльності.
Третій рівень -
достатній. Учень (учениця) знає істотні ознаки понять, явищ, зв'язки між ними,
вміє пояснити основні закономірності, а також самостійно застосовує знання в
стандартних ситуаціях, володіє розумовими операціями (аналізом, абстрагуванням,
узагальненням тощо), вміє робити висновки, виправляти допущені помилки.
Відповідь учня (учениці) правильна, логічна, обґрунтована, хоча у ній бракує
власних суджень.
Четвертий рівень -
високий. Знання учня (учениці) є глибокими, міцними, системними; учень
(учениця) вміє застосовувати їх для виконання творчих завдань, його (її)
навчальна діяльність позначена вмінням самостійно оцінювати різноманітні
ситуації, явища, факти, виявляти і відстоювати особисту позицію.
Кожний наступний
рівень вимог вбирає в себе вимоги до попереднього, а також додає нові.
3. За цими
Критеріями оцінювання здійснюється у процесі повсякденного вивчення результатів
навчальної роботи учнів на уроках і вдома, а також за результатами перевірки
навчальних досягнень учнів: усної, зокрема індивідуальне, групове та фронтальне
опитування; письмової, зокрема самостійні та контрольні роботи, тестування;
графічної, зокрема робота з діаграмами, графіками, схемами, контурними картами;
практичної, зокрема виконання різних видів експериментальних досліджень та
навчальних проектів, робота з біологічними об'єктами, виготовлення виробів.
При визначенні
рівня навчальних досягнень учнів враховуються:
характеристики
відповіді: правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність;
якість знань;
сформованість
загальнонавчальних та предметних умінь і навичок;
рівень володіння
розумовими операціями: вміння аналізувати, синтезувати, порівнювати,
класифікувати, узагальнювати, робити висновки тощо;
вміння виявляти
проблеми та розв'язувати їх, формулювати гіпотези;
самостійність
оцінних суджень.
4. Обов'язковому
оцінюванню підлягають навчальні досягнення учнів з предметів інваріантної
складової навчального плану закладу.
У першому класі
дається словесна характеристика знань, умінь і навичок учнів. У наступних
класах оцінювання здійснюється за 12-бальною системою (шкалою) і його результати
позначаються цифрами від 1 до 12. За рішенням педагогічної ради навчального
закладу може надаватися словесна характеристика знань, умінь і навичок учнів
другого класу.
У випадку
невідповідності рівня навчальних досягнень учня (учениці) цим Критеріям
позначається "не атестований".
Особливості
оцінювання навчальних досягнень дітей з особливими освітніми потребами
здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства.
5. Заклад може
використовувати інші системи оцінювання навчальних досягнень учнів за
погодженням з місцевими органами управління освітою. При цьому оцінки з
навчальних предметів за семестри, рік, результати державної підсумкової
атестації переводяться у бали відповідно до цих Критеріїв.
До інших систем
оцінювання може відноситися рейтингова система, яка сприяє формуванню ключових
компетентностей і створює можливості для:
підвищення
мотивації учнів до самонавчання та самооцінювання;
розширення
можливості в індивідуальній підготовленості учнів на кожному етапі навчального
процесу;
підвищення
об'єктивності оцінювання не лише протягом навчального року, а й за весь період
навчання;
градації
значущості балів, які отримують учні за виконання різних видів робіт
(самостійна робота, підсумкова робота, творча робота, олімпіади, виставки,
конкурси творчих робіт, науково-дослідні й художні проекти, діяльність в
органах учнівського самоврядування, у соціально-корисних проектах тощо).
З метою оцінювання
індивідуальних досягнень учнів може бути використаний метод оцінювання
портфоліо.
Портфоліо - це
накопичувальна система оцінювання, що передбачає формування уміння учнів
ставити цілі, планувати і організовувати власну навчальну діяльність;
накопичення різних видів робіт, які засвідчують рух в індивідуальному розвитку;
активну участь в інтеграції кількісних і якісних оцінок; підвищення ролі
самооцінки.
Таке оцінювання
передбачає визначення критеріїв для включення учнівських напрацювань до
портфоліо; форми подання матеріалу; спланованість оцінного процесу; елементи
самооцінки з боку учня тощо.
Впровадження
рейтингової системи оцінювання та методу оцінювання - портфоліо здійснюється з
урахуванням рекомендацій МОНмолодьспорту.
Додаток 2
до Критеріїв оцінювання
навчальних досягнень учнів
(вихованців) у системі
загальної середньої освіти
КРИТЕРІЇ оцінювання навчальних досягнень учнів основної й старшої школи
------------------------------------------------------------------
|Рівні навчальних|Бали| Вимоги до знань, умінь і навичок учнів |
| досягнень | | |
|----------------+----+------------------------------------------|
| I. Початковий | 1 |Учні розрізняють об'єкти вивчення |
| |----+------------------------------------------|
| | 2 |Учні відтворюють незначну частину |
| | |навчального матеріалу, мають нечіткі |
| | |уявлення про об'єкт вивчення |
| |----+------------------------------------------|
| | 3 |Учні відтворюють частину навчального |
| | |матеріалу; з допомогою вчителя виконують |
| | |елементарні завдання |
|----------------+----+------------------------------------------|
| II. Середній | 4 |Учні з допомогою вчителя відтворюють |
| | |основний навчальний матеріал, можуть |
| | |повторити за зразком певну операцію, дію |
| |----+------------------------------------------|
| | 5 |Учні відтворюють основний навчальний |
| | |матеріал, здатні з помилками й |
| | |неточностями дати визначення понять, |
| | |сформулювати правило |
| |----+------------------------------------------|
| | 6 |Учні виявляють знання й розуміння основних|
| | |положень навчального матеріалу. Відповіді |
| | |їх правильні, але недостатньо осмислені. |
| | |Вміють застосовувати знання при виконанні |
| | |завдань за зразком |
|----------------+----+------------------------------------------|
| III. Достатній | 7 |Учні правильно відтворюють навчальний |
| | |матеріал, знають основоположні теорії і |
| | |факти, вміють наводити окремі власні |
| | |приклади на підтвердження певних думок, |
| | |частково контролюють власні навчальні дії |
| |----+------------------------------------------|
| | 8 |Знання учнів є достатніми. Учні |
| | |застосовують вивчений матеріал у |
| | |стандартних ситуаціях, намагаються |
| | |аналізувати, встановлювати найсуттєвіші |
| | |зв'язки і залежність між явищами, фактами,|
| | |робити висновки, загалом контролюють |
| | |власну діяльність. Відповіді їх логічні, |
| | |хоч і мають неточності |
| |----+------------------------------------------|
| | 9 |Учні добре володіють вивченим матеріалом, |
| | |застосовують знання в стандартних |
| | |ситуаціях, уміють аналізувати й |
| | |систематизувати інформацію, використовують|
| | |загальновідомі докази із самостійною і |
| | |правильною аргументацією |
|----------------+----+------------------------------------------|
| IV. Високий | 10 |Учні мають повні, глибокі знання, здатні |
| | |використовувати їх у практичній |
| | |діяльності, робити висновки, узагальнення |
| |----+------------------------------------------|
| | 11 |Учні мають гнучкі знання в межах вимог |
| | |навчальних програм, аргументовано |
| | |використовують їх у різних ситуаціях, |
| | |уміють знаходити інформацію та |
| | |аналізувати її, ставити і розв'язувати |
| | |проблеми |
| |----+------------------------------------------|
| | 12 |Учні мають системні, міцні знання в обсязі|
| | |та в межах вимог навчальних програм, |
| | |усвідомлено використовують їх у |
| | |стандартних та нестандартних ситуаціях. |
| | |Уміють самостійно аналізувати, оцінювати, |
| | |узагальнювати опанований матеріал, |
| | |самостійно користуватися джерелами |
| | |інформації, приймати рішення |
Немає коментарів:
Дописати коментар